文告:强烈谴责国阵巫统打昔牛汝莪国会议员沙布丁(Shabudin Yahya,Tasek Gelugor) “先奸后娶可解决社会问题” 的无耻言论

雪兰莪暨吉隆坡福建会馆青年团及妇女组强烈谴责国阵巫统打昔牛汝莪国会议员沙布丁(Shabudin Yahya,Tasek Gelugor)“先奸后娶可解决社会问题”的无耻言论。

事实上,沙布丁的言论不仅与宪法冲突,也违背所有宗教所强调的道德伦理、正义与公正价值观。

雪隆福青及雪隆福建会馆妇女组同时强调,强奸是一种非常严重的刑事罪,也是严重的权利压迫,尤其是对无法自卫的孩童。没有任何人应该被强奸,也没有任何人有强奸的权利。沙布丁是在侮辱所有人民的智慧。

法律必须符合正义和宪法精神,防止受害者被强迫嫁给强奸者。未成年受害者和强奸犯之间的婚姻不但不能治愈社会问题,甚至会使社会问题变得更加严重,并把我国带回中古黑暗时代。

此外,强奸犯应该获得应有的刑罚,同时政府单位应该认真对他们进行治疗和提供尊重他人的教育。任何人,尤其是国会议员更不该鼓励未成年受害者嫁给强奸犯。

雪隆福青及雪隆福建会馆妇女组对某些国会议员的素质感到非常失望和愤怒,并要求沙布丁立刻收回有关“先奸后娶可解决社会问题”的霸权主义言论。雪隆福青及雪隆福建会馆妇女组也促请沙布丁在全国大选丢失议席之前好好忏悔和改过。

Kenyataan Media

Mengecam sekeras-kerasnya terhadap Ahli Parlimen Shabudin Yahya (Tasek Gelugor) yang berkata bahawa perkahwinan antara mangsa rogol di bawah umur dengan perogolnya mungkin boleh mengubati masalah sosial.

Wanita dan Pemuda Persatuan Hokkien Selangor dan Kuala Lumpur (Hokkien SKL) mengecam sekeras-kerasnya terhadap Ahli Parlimen BN Shabudin Yahya (BN-Tasek Gelugor) yang berkata bahawa perkahwinan antara mangsa rogol di bawah umur dengan perogolnya mungkin boleh mengubati masalah sosial.

Kenyataan Shabudin Yahya bukan sahaja telah bertentangan dengan Perlembagaan Malaysia tetapi juga bertentangan dengan nilai keadilan semua agama, termasuknya Islam yang amat mementingkan keadilan.

Wanita dan Pemuda Hokkien SKL turut membidas Shabudin Yahya dan menegaskan bahawa rogol merupakan jenayah berat dan juga merupakan sejenis penindasan yang cukup zalim. Tiada sesiapa yang patut dirogol dan tiada sesiapa mempunyai hak untuk rogol. Kenyataan Shabudin Yahya telah menghina seluruh wanita, semua ibu-bapa, dan rakyat.

Undang-undang mesti mematuhi prinsip keadilan dan Perlembagaan Malaysia, supaya menghalang penjenayah rogol berkahwin dengan mangsa rogol. Perkahwinan antara mangsa rogol di bawah umur dengan perogolnya tidak dapat mengubati masalah sosial, malah akan menyebabkan masalah sosial menjadi lebih serius, serta membawa masyarakat ke zaman Jahiliyah.

Selain itu, penjenayah rogol harus diubati secara serius dan bukan digalak mengahwini mangsa rogol bawah umur. Penjenayah rogol tiada sebarang hak berkahwin dengan individu yang dizaliminya dan penjenayah tersebut harus menanggung denda yang dijatuh terhadapnya, dan menerima psikoterapi serta pendidikan moral atau agama.

Wanita dan Pemuda Hokkien SKL berasa amat hampa dan geram terhadap kualiti  sesetengah ahli parlimen yang tidak tahu kesengsaraan rakyat. Ahli Parlimen Shabudin Yahya harus menarik balik kenyataan yang supremasi patriakinya. Wanita dan Pemuda Hokkien SKL menyeru Shabudin Yahya bertaubatlah sebelum dia kalah dalam pilihanraya umum yang akan datang.

国阵巫统打昔牛汝莪国会议员拿督沙布丁(Shabudin Yahya,Tasek Gelugor)

This entry was posted in 妇女组, 文告, 青年团 and tagged , , . Bookmark the permalink.