正式通告:大年除夕、年初一与年初八,威镇宫观音寺对外开放及膜拜须知/Pengumuman rasmi:Tokong Wei Zhen Gong Guan Yin Si dibuka kepada orang ramai pada Malam Sebelum Tahun Baru Cina, Hari Pertama dan Hari Kelapan Tahun Baru Cina serta arahan semasa sembahyang

日期:2021年2月9日

敬致:各位善信大德

随着政府昨日发布农历新年最新标准作业流程(SOP),允许宗教场所可于大年除夕(2月11日)、大年初一(2月12日)及大年初八(2月19日)对外开放;兹通知,雪兰莪暨吉隆坡福建会馆辖下之“威镇宫观音寺”也将于大年除夕、年初一及年初八,早上6时至下午2开放让公众膜拜祈福。

但为了避免因人群集聚出现交叉感染的风险,且遵守与配合政府所规定的防疫措施,本会特拟定几项膜拜须知,请各位到庙膜拜的善信大德严格遵守:

  1. 威镇宫观音寺将安排工作人员驻守入口处柜台,控制入庙人数,确保香客戴上口罩、扫描My Sejahtera QR Code或手写资料登记、测量体温、消毒洗手及遵守社交距离并有次序排队等候。谢绝消毒洗手、体温过高或登记者将被禁止入庙。
  2. 最新SOP规定每个膜拜环节30分钟后必须进行消毒,且每次入庙膜拜者不可超过30
  3. 入庙次序请根据地上标志指示进行,禁止在寺庙内外逗留,膜拜后或处理完所需服务,必须马上离开。

此外,若因故无法到庙膜拜但想要购买莲花灯烛祈福的善信大德,本会也特别提供简便服务,让有意购买莲花灯烛者,可不必到庙,直接通过网上转账(online transfer)方式转账支付,再将您的姓名、祈福愿望以及银行过账收据(Bank in slip)WhatsApp至 +60-16-214 8650。 如有任何疑问,请致电本寺办事处+60-3-2070 8650询问。

银行转账详情如下:

Name: Selangor and Kuala Lumpur Hokkien Association

Bank:Public Bank

Account No.: 3170 944 501

在此提前恭祝您和家人新春快乐、健康平安、阖家欢乐!

雪兰莪暨吉隆坡福建会馆

会长:陈炳钟

总务:戴炳基  同敬启

Tarikh: 9 Februari 2021

Kepada: Para penganut

Dengan merujuk kepada prosedur standard operasi (SOP) terbaru untuk Tahun Baru Cina yang diumumkan oleh Kerajaan semalam, yang membenarkan tokong dibuka kepada orang ramai pada malam sebelum Tahun Baru Cina (11 Februari), hari pertama (12 Februari) dan hari kelapan Tahun Baru Cina (19 Februari). Dengan ini dimaklumkan bahawa Tokong Wei Zhen Gong Guan Yin Si di bawah pentadbiran Persatuan Hokkien Selangor dan Kuala Lumpur akan dibuka kepada orang ramai untuk sembayang dari jam 6 pagi hingga 2 petang pada malam sebelum Tahun Baru Cina, hari pertama dan hari kelapan Tahun Baru Cina.

Untuk mengelakkan risiko jangkitan yang disebabkan oleh orang ramai, dan untuk mematuhi langkah-langkah pencegahan penularan wabak COVID-19 yang ditetapkan oleh Kerajaan,  Persatuan telah menetapkan beberapa perkara khusus ketika beribadah di tokong. Para penganut sila mematuhi dan ambil perhatian terhadap perkara berikut:

  1. Pejabat Wei Zhen Gong Guan Yin Si akan mengaturkan kakitangan di tempat kaunter pintu masuk untuk mengawal jumlah orang yang memasuki tokong, memastikan para penganut memakai pelitup muka, mendaftar atas buku log atau dengan Pengimbasan kod QR, mengambil suhu badan, membasmi kuman/virus dengan membasuh tangan, mengamalkan penjarakan fizikal serta menunggu giliran dengan teratur. Mereka yang enggan membasuh tangan atau mendaftar akan dilarang memasuki tokong.
  2. SOP terbaru menetapkan bahawa setiap sesi sembayang selama 30 minit perlu melakukan kerja-kerja sanitasi, dan tidak lebih daripada 30 orang setiap kali memasuki tokong.
  3. Memasuki tokong secara teratur dan mengikut tanda-tanda di atas lantai, melepak atau menunggu di sekeliling kawasan tokong adalah dilarang, selepas sembahyang atau aktiviti keagamaan harus meninggalkan kawasan tokong tersebut dengan segera.

Selain itu, jika para penganut tidak dapat hadir ke tokong untuk sembahyang tetapi ingin membeli lilin lampu teratai untuk beribadah, Persatuan juga menyediakan perkhidmatan membenarkan mereka yang berminat untuk membeli lilin lampu teratai dengan membayar secara dalam talian (online transfer) tanpa hadir ke tokong. Melalui kaedah pembayaran atas talian sila WhatsApp nama anda, harapan dan slip Bank-in ke + 60-16-214 8650. Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan, sila hubungi pejabat tokong + 60-3-2070 8650.

Maklumat bank transfer adalah seperti berikut:

Nama: Selangor and Kuala Lumpur Hokkien Association

BankPublic Bank

Akaun No.: 3170 944 501

Selamat Tahun Baru Cina, semoga sentiasa berada dalam keadaan sihat dan sejahtera diucapkan kepada anda semua dan keluarga.

Sekian, terima kasih!

Pengerusi: Tan Peng Chung

Setiausaha Agung: Thay Peng Kee

Persatuan Hokkien Selangor dan Kuala Lumpur

This entry was posted in 妇女组, 威镇宫观音寺, 董事会, 雪隆福建会馆活动, 青年团 and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.