正式通告: 吉隆坡福建义山暨骨灰阁配合政府“有条件行动管制令”延长措施(Notis Rasmi: Kolumbarium dan Perkuburan Hokkien Kuala Lumpur Melanjutkan Kawalan Pergerakan)

日期:2020年5月14日

敬致:各位主家、承包商

随着政府于2020年5月10日宣布“有条件行动管制令”持续延长4周至2020年6月9日。

本会也配合政府“有条件行动管制令”延长措施,雪隆福建会馆辖下之“吉隆坡福建义山暨骨灰阁”将继续关闭至2020年6月9日,至另行通知为止。目前,政府正拟定宗教场所的标准作业程序(SOP),因此属于宗教场所的吉隆坡福建义山暨骨灰阁能否在政府规定的条件下开放,还有待政府的进一步宣布。

为遵守政府指示,本会特颁布吉隆坡福建义山清明节扫墓说明:

1. 呼吁各主家遵守政府公布指示,停止各种宗教/文化及聚集等活动,避免在禁令期间前来扫墓与祭拜。

2. 根据政府指示,本义山的大伯公庙在这禁令期间暂时关闭。

3. 义山及骨灰阁行政处在此禁令期间关闭。

4. 在这禁令期间,暂时无委派任何人在义山境内征收清理费或任何费用。

防疫工作,人人有责!谨此通知!谢谢!

雪兰莪暨吉隆坡福建会馆

会长:戴炳基

总务:陈炳钟 同敬启

Tarikh: 14 MEI 2020

Kepada: Semua Tuan Punya, Kontraktor

Merujuk kepada pengumuman kerajaan pada 10 Mei 2020 bahawa “Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat” dilanjutkan selama empat minggu sehingga 9 Jun 2020.

Pihak Persatuan juga menurut pelaksanaan lanjutan “Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat” tersebut, “Kolumbarium dan Perkuburan Hokkien Kuala Lumpur” di bawah pentadbiran Persatuan Hokkien Selangor dan Kuala Lumpur akan terus ditutup sehingga 9 Jun 2020, sehingga diberitahu kemudian. Pada masa ini, Kerajaan sedang mengusahakan prosedur operasi standard (SOP) untuk premis agama. Oleh itu, sama ada Kolumbarium dan Perkuburan Hokkien Kuala Lumpur, sebuah premis agama, dapat dibuka di bawah syarat-syarat yang ditetapkan oleh Kerajaan, adalah tertakluk kepada pengumuman Kerajaan yang selanjutnya.

Untuk mematuhi perintah Kerajaan, Persatuan mengeluarkan arahan bagi Hari Perayaan Qingming di Perkuburan Hokkien Kuala Lumpur:

1. Dinasihati keluarga tuan punya (the cemetery owner’s family) mematuhi perintah kerajaan, menghentikan segala kegiatan agama/kebudayaan dan perhimpunan, dan mengelakkan menziarahi tanah perkuburan dan ibadah semasa perintah kawalan tersebut.

2.  Menurut perintah Kerajaan, Tokong Tua Pek Kong Perkuburan ditutup sementara semasa penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan.

3.  Pejabat pentadbiran Kolumbarium dan Perkuburan Hokkien Kuala Lumpur ditutup semasa penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan.

4.  Semasa tempoh penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan ini, tiada wakil yang dihantar untuk mengumpul sebarang bayaran perkhidmatan pembersihan di Tanah Perkuburan Hokkien Kuala Lumpur.

Setiap orang mempunyai tanggungjawab untuk mencegahan wabak!

Sekian, terima kasih!

Yang benar,

Pengerusi: Thay Peng Kee

Setiausaha Agung: Tan Peng Chung

Persatuan Hokkien Selangor dan Kuala Lumpur

**为了阻断新冠肺炎病毒感染链,政府于2020年5月10日宣布“有条件行动管制令”持续延长4周至2020年6月9日。吉隆坡福建义山暨聚福阁行政处在这期间的运作如下:

1.在政府未提出进一步指示前,义山暨聚福阁行政处暂时关闭。若有下葬、入阁等事务,必须事先通知本行政处。

2.义山暨聚福阁行政处将暂停处理售卖福位、拾金、修坟等任何非迫切性事务。

3.如果主家有任何紧急事情需处理,请联络紧急电话+60-18-201 0602。

This entry was posted in “聚福阁“, 其他各种活动, 吉隆坡福建义山, 文告, 雪隆福建会馆活动 and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.